24 Mac 2013

Tips: Animasi/Kartun VS Anime!!


Apa itu Animasi dan Anime ?

Hah?! Takkan kebenaran (kamu) tak tau.. Apa kamu fikir kebenaran untuk itu je?!! Marilah wahai anak muda, biarlah Papa terangkan kebenaran untuk kamu..*Papazola*

Please vote, OK? *Only one in your choice*

 Animasi/Kartun
 Sebuah rancangan dalam bentuk format positif. Ia adalah khusus untuk menarik minat kanak-kanak dan juga tidak menyentuh aspek negatif dalam agama, masyarakat dan negara. Contoh: memberi pengajaran, tatasusila hidup dan hormati nilai diri seseorang.

Anime
 Sebuah rancangan dalam bentuk format paling sensitif. Kebanyakkannya menyentuh unsur-unsur negatif dan membawa risiko kepada perubahan sikap dan fikiran. Contohnya: berkisahkan percintaan, babak cium-ciuman, tidak menutup dan tidak ada sebarang moral positif.


ANIMASI/KARTUN 

 Animasi/Kartun yang popular di kaca TV 

Extra Kampung Boy, Bola Kampung, Saladin dan sebagainya.


ANIME



 NO RESPON!! 

Extra K-On, Dragon Ball, Bleach dan sebagainya.


 Dua anime (Jepun) je Ikin suka iaitu Detective Conan dan Attack On Titan. Begitu juga dengan Vocaloid (suka Kagamine Twins je). Ikin suka tonton Detective Conan sebab cara nak selesaikan penyiasatannya. Memang pening gila-gila nak selesaikan misteri penyiasatan. Kalau animasi/kartun, of course..Ikin minat Boboiboy (peminat fanatik), Upin dan Ipin dengan Pada Zaman Dahulu.. Sebab apa..? Ada moral dan pengajaran di sebalik jalan cerita.

 Boboiboy adalah kedudukan yang paling kedua teratas dalam carta hati Ikin (pertama teratas adalah berkaitan Islam). Sebab cerita sangat baik dan memberi impak positif seperti persahabatan, babak di sebalik perlawanan (gempak, weh!) dan rutin harian mereka.

 Umat Islam sepatutnya kurangkan menonton anime sebab takut ada agenda negatif dan sensitif. Korang mesti tak perasan, kan? Janganlah nak kritik apa yang Ikin komen ni. Kalau ada pendapat sendiri, takpelah.. Kalau Cartoon Network (English) ada juga positifnya sebabnya ia sekadar cerita sahaja, tiada apa-apa pengajaran. Ia lebih kepada bersama rakan-rakan, keluarga dan kehidupannya.

 Pilihlah:-

 MINAT SANGAT-SANGAT!!!  ANIMASI/KARTUN
 NOTICE! UNABLE RESPON!!  ANIME

PILIHAN DI HATI DAN MINDA ANDA! :3

Tips dari Cik Editor Blog,

IkinAsyiqin

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pehal kau ni! kalau benci Anime takkan kau suka Deective conan ngan Vocaloid! BOOO pelik .cakapla yg kau suka sikit je anime! dah la cakap tak serupa bikin!

Rara Ariiqin berkata...

T_T Apa ni? Tak beri salam, tetiba je marahkan dia? Biarlah dia nak taip apa yg dia suka. Hisshhh, kamu..~ Nak komen tapi takut letak nama sendiri sbg pengomen.. (-.-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...